lördag 26 mars 2011

Inspirationseksplotion!

Japp, nu kom den! Allt på en gång – som vanligt! Det hjälpte förmodligen att jag flyttade runt på (dom få) möblerna jag har igår. Nu ser jag precis hur det kommer att se ut här. Fantastiskt! Det gör det otroligt mycket lättare att veta vad jag vill ha och vad som “måste” köpas först, eller det som fortast kommer att göra att det här ser ut som ett hem – och vad som kan vänta tills ekonomin tillåter det vilket  förmodligen först är fram mot hösten igen efter sommarlovsplaner. Sommarlov, jösses, jag är vuxen läkare och tänker fortfarande i termer av sommarlov och “skolstart” om hösten… tar nog ett tag att vänja sig av med det.

Hur som helst har jag idag varit runt på den lilla grönsaksmarknaden dom har här i stan, mycket mindre än Århus – men det visste jag ju att den skulle vara. Jag hittade fina körsbärskvistar och vackra tulipaner men inga grönsaker jag kände för att plocka med mig hem. Efter att ha gått runt där en kort sväng hittade jag det hittils bästa café i Aalborg – Loui’s Kafferisteri. Super mysigt och gott kaffe och inte ens specielt dyrt! Jag satt i och för sig inte kvar men det såg otroligt mysigt ut – och den enorma biscotti var hur god som helst! Istället för att sitta kvar hittade jag en parkbänk med direkt sol och lite lä och satt i stället och låtsades att det var sommar. Härligt…

Men det var ju inte det jag skulle skriva om – poängen är att jag var på väldigt bra humör efter kaffen och biscottin och med famnen full av blommer så jag var väldigt positivt instäld när jag gick in i en butik jag har gått förbi många gånger förut men alltid trott var någon slags byggbutik. Det är det inte riktigt, dom har grejer i trä – många olika saker i trä, bland annat hyllor och skåp – hyllor och skåp som är EXAKT som jag vill ha dom! Whuhuuu! Jag som har kollat över allt efter något som liknar dom vackra Jesper Holm hyllorna men som inte ruinerar mig. Nu vet jag att Jesper Holm är en fantastisk designer och möbelsnickare, men måste faktiskt säga att jag nästan gillar dom här hyllorna mer! Inte bara pga priset, men dom har också en snygg kant som hans inte har. Jag fick i alla fall med mig några brochyrer hem och har suttit och kikat på dom nu, och så hittar jag nästa guldklump – EN GUNGSTOL!! Visserligen i trä så det är inte exakt som den jag har letat efter, men kanske man kan måla den svart? I vilket fall som helst är jag nu helt manisk efter att lönen ska gå in på torsdag så jag kan gå ner och beställa min nya hylla och kanske gungstolen också – Fantastisk dag! (och klockan var inte ens 12 när jag kom hem – så måste nog vara en av dom bästa förmiddagar på lääänge!)

Här är i alla fall lite bilder på det som förhoppninsvis ska bli mitt!

gungstol

gyngestol

 hylde til læsehjørne

Första bilden har jag hittat på någon blogg – kommer inte ihåg vilken, men det är en sån gungstol jag vill ha. Den andra bilden kommer från butikens hemsida – traevarer.dk och det är den jag funderar på att köpa, den sista bilden är inspirationsbild från abc-reoler.dk och visar olika kombinationer som man kan göra med skåpen/hyllorna.

Inga kommentarer: