lördag 27 januari 2007

Grönt

Det var ganska mycket som snurrade runt i huvudet på mig idag som jag ville skriva om. Delvis ett förbannat inlägg på alla tjejer som kallar sig kompisar men uppför sig som giftormar, redo att sticka till så snart dom ser ett tilfälle! Delvis ett inlägg om hur arg jag blir på det stressande som finns omkring mig, och andra, just nu om att man ska hitta den "perfekta killen"! Jösses, har vi inte kommit längre än det? Kvinnor har i årtionden (nej, längre tid!) kämpat för att kvinnan ska kunna vara annat än flickvän, fru och mamma men nu är det som att det börjar vända och tjejer förvandlas till våp som inte klarar sig utan en man!

Men så kom jag på att jag hade en miljon saker jag skulle hinna med idag så det blev ingenting... Inte idag i alla fall... Mycket troligt att det kommer ett par väldigt sura inlägg lite längre fram om jag får upp ångan igen.

Istället har jag varit till capoiera i förmiddags, en brasiliansk kampdans tror jag man kallar det, efter att ha sovit i tre timmar. Jag jobbade ju natt igår, så det är nog inte så konstigt att jag känner mig helt mörbultad idag. Efter det ville jag egentligen hinna iväg till ikea, men det ligger allt för långt bort och jag skulle ändå hinna planera och handla in till imorgon så det sjuter jag på till på måndag. Då får jag ju sällskap med Anne Sophie också så det blir mycket trevligare! Jag kom hem lite före två efter träningen, där jag förresten träffade en svensk tjej som går i min parallel klass i skolan (vi går inte på lågstadiet även om det låter så...) som kände igen mig från föreläsningarna, själv hade jag självklart ingen aning vem hon var... Vid två tiden fick jag frukost och ett msn-snack med Huri som hade lite kris, storasyster löste självklart ut alla stora knutar! Efteråt cyklade jag iväg till affären och ägnade säkert en kvart på att leta efter pant-maskinen! Jag var redo att ge upp all form för miljöräddningsaktivitet och bara slänga pet-flaskorna i en papperskorg, eller ännu hellre, sätta eld på dom bara för att jävlas med dom puckade miljönissarna som inte kan placera en maskin så man ser den och på det sättet demotiverar all form för miljömedvetenhet! Men så pekade en bagarinna mot en lång mur som jag skulle följa och där jag till sist hittade en liten miljöstation.

Varför måste sånna ställen lukta så jävla illa? Det står att flaskorna får behålla korken på, men ändå är det några som envisas med att ta av den och slänga den på marken bredvid maskinen. Snacka om att helt och hållet missa poängen! Dessutom ligger det stora högar med plastpåsar blandade med papperspåsar och annat skit, bland annat ett bananskal, i papperskassar inne i den här lilla miljöstationen. Jag kanske låter lite cynisk, men jag tror att enda anledningen till att folk gör det här med pet-flaskorna är den förmögenhet dom själva vinner på det... Sorgligt, men jag tror det är sant.

För min egen del hade jag en grön tygpåse med som jag använder när jag ska handla in. Den är stor men får ändå plats i cykelkorgen, den rivs inte av vassa kanter, den blir inte upplöst när man ställer ner den i snön och den har ett skönt handtag som man faktiskt kan ha på axeln som en väska! För att inte tala om alla stora moraliska fördelarna med att jag inte förstör naturen!

Det blev visst ett ganska grönt inlägg idag... inte alls vad jag hade väntat mig!

Inga kommentarer: