fredag 14 maj 2010

Lunch och piller

Blog 049

Det blev en jätte god wrap till lunch idag. Syrran tipsade om tonfisk med creme fraiche och jag testade idag, mycket smaskigt! Jag är inte super kreativ i köket, men gillar att blanda ihop något ibland. Lagar mat långt ifrån varje dag så när jag gör det är det kul om det ser fint ut och smakar bra.

Kalktabletterna som står i bakgrunden är nya och jag tar dom för andra dagen idag. Jag har tydligen väldigt lågt D-vitamin vilket man får när man inte får särskilt mycket sol eller när man inte äter särskilt mycket ägg, fet fisk och andra D-vitamin rika näringsämnen. Jag hoppas på att jag får mer energi av att ta dom, behöver verkligen mer energi! Anledningen till att jag tar kalk är att jag har läst att 1200mg om dagen (vilket är 3 tabletter varje dag) kan hjälpa PMS och menstruationssmertor så det tänkte jag inte kunde skada. Får dessutom väldigt dåligt med mjölk och ost – så det är bra för att vara säker på att mina ben håller till att springa maraton när jag är 65!

Många har problem med att folk tar piller för att få i sig det man borde få i sig med maten, men specielt med D-vitamin så är alla i norden i risk för att få för lite eftersom vi har så få soldagar. Jag väljer att ha solfaktor 30 när jag ska ligga  ute på sommaren (vilket jag inte ens gör särskilt mycket) eftersom jag är väldigt ljus och vet hur farlig solen kan vara. Så för mig är det värt att äta piller istället för att ligga och steka på sommaren om det minskar risken för hudcancer, men det är ju bara min åsikt.

Inga kommentarer: