fredag 23 februari 2007

Insnöad

Jag bor för tilfället i en liten igloo. Jo, det är sant, pyttesmå fönster och det enda man ser utanför är snö. Dörren kan inte öppnas eftersom det är snö ungefär en halvmeter upp. Väggarna är jätte kalla och golvet har precis börjat att värmas upp av den golvvärme som jag betalar dyra pengar för och som jag har förbannat i många dagar eftersom den inte funkat, trodde jag. Problemet var som alltid när något tekniskt inte funkar, mänskligt. Jag hade visst inte stängt dom små springorna på fönstret och vid dörren, alltså dom som normalt är öppna för att ventilera men som inte ska vara öppna när det är snöstorm och man försöker värma upp rummet. Ja, dom är stängda nu och jag hoppas på att mina fingrar återfår sin normala färg, alltså inte blå, innom dom närmaste timmarna.


Faktiskt så är det väldigt passande att det ska snöa såhär mycket just nu, jag kan inte ta mig ut och allt jag kan göra är sitta hemma och läsa. Perfekt eftersom det är det enda jag får göra från och med nu. På måndag börjar tentaläsningen och jag känner redan hur jag ligger efter. Har som tur är hunnit läsa neuro till måndagsföreläsningen och är klar med allt till den här veckan, så jag har hela helgen på mig till att läsa två kapitel (helst tre, men minst två) biofysik, göra uppgifter till dom, totalt 26 stk., läsa ett kapitel biokemi till tisdags föreläsningen och tre uppgifter i immunsystemet till tisdags lektionen. Ganska ok faktiskt. Det är bara stressande att veta att från och med måndag och fram till den 16 maj har jag minst 40 sidor att läsa varje dag, plus
uppgifter och gruppmöten och lektioner... Och när det är klart har jag tre veckor till att råplugga biokemi och kemi innan tentan den 6 juni!


Jag vet att jag klagar och gnäller... men det är bara så jag klarar det här... jag måste få tycka synd om mig själv ibland!


Egentligen är det ju det här jag gillar, att sitta över böckerna, lösa alla uppgifterna och tänka,
faaan va bra jag är! Haha! Idag kunde jag inte komma upp på uni så AS kom ner till mig istället så vi kunde kolla igenom uppgifterna i optik vi hade till idag. Det finns ju ingen anledning till att komma till lektionen när man har fixat uppgifterna och förstår det. Så vi har ätit chokladkaka och suttit i sengen samtidigt som hon försökt förklara varför ögat inte kan uppfatta två punkter med mindre en 15 mikrometers mellanrum, ja, alltså förklara det utan att jag kastade alla papper och böcker ut i snön av frustration över hur dålig förklaringen är i modellsvaren till uppgifterna. Man kan ju inte be någon ge ett grunlag för varför det är så när dom inte själva har ett!! Puckon! Frågan irriterar mig fortfarande och jag vägrar tänka på det mer, kommer det som fråga till tentan tror jag bara jag skriker rakt ut!


Nu ska jag i alla fall fortsätta med min biofysik. Jag gillar det, fysik och jag har alltid varit goda vänner! Hmm... vet inte om det är så smart att sitta i sengen med täcken och kuddar överallt samtidigt som man ska plugga seriöst... Men det är helt enkelt för kallt för att vara i det här rummet utan minst två filtar eller ett tjock täcke över sig!

Inga kommentarer: