tisdag 27 februari 2007

Stridslystna medicinare

Vi förbereder oss för strid. I det minsta låter det så från alla mail och sms jag har fått dom senaste dagarna. En kamp för våra rättigheter som bortskämnda medicinstuderande! Vi ska hålla ihop och stötta varandra. Vi ska stå på oss och tro på att vi kan göra en skillnad i denna stora orättvisa som görs emot oss. Tillsammans ska vi visa vår hållning och få dom till att göra som vi vill! Hahaha! Jösses, vi borde ha yoga på schemat i det här programmet...!

Det kanske låter som om jag inte är helt ening med protesterna som planeras, men det är jag faktiskt. Det har dom sista dagarna gått riktigt många olika rykten och hittils vet vi inte med 100% säkerhet vad allt handlar om, men i stora drag så planerar universitetet i Århus att gå ihop eller påbörja ett närmare sammarbete med universitetssjukhuset i Ålborg, faktiskt redan från hösten i år. Det skulle mer precist innebära att flera studieplatser erbjuds i Ålborg för medicinstuderande som läser på 8e till 12e termin. Hittils så låter det väldigt trevligt och bra, tills vi kommer till nästa del... Det kommer nämligen att finnas ett antal platser som helt enkelt ska fyllas i Ålborg och om dom inte fylls upp av frivilliga kommer resten av platserna att fyllas genom lottdragning med följande tvångsflyttning av olyckliga medicinstuderande! Jag tror ni kan se att det här har skapat kaos på studiet... Det är fortfarande inte säkert om det handlar om alla 5 terminerna eller bara ett eller om man själv får välja, men hur mycket får man egentligen välja när man blir tvångsflyttad till en annan stad!?

Personligen så skulle jag nog inte ha något emot att testa på att bo i Ålborg ett tag, men dom praktiska problemen är bara allt för stora! Ska jag hitta ny lägenhet där eller får jag ett rum av universitetet? Är det då ett litet äckligt rum på under 10m2 som vaktrummen vi får när vi jobbar eller är på praktik? För redan där är det inte så kul längre... Ska jag dessutom betala hyra i Århus samtidigt? Hur gör jag med mitt medlemskap till gymmet? Jag kan ju inte betala för något som jag inte kan använda och dessutom är det dyrt att säga upp det och starta upp det igen när jag flyttar tillbaka. Det kostar också pengar att flytta till en annan stad, ska jag betala för det? Och om jag nu skulle få den dåliga idén att pendla i över tre timmar varje dag, vem ska då betala det? Och vem skaffar mig mitt liv tillbaka när jag i ett år tillbringar all min tid antingen i en föreläsningssal med folk jag inte känner eller i ett tåg? Men förutom dom praktiska delarna finns det ju något som kallas principer. Vissa av er känner nog till dom... Vi sökte in här av flera anledningar, många av dom som pluggar här skulle ha kunnat plugga i Köpenhamn eller Odense men valde Århus just på grund av staden. Vi gick in i det här på några villkor, man kan inte bara ändra om på det så att man helt plötsligt står i en helt annan situation än den som var utlovad från början! Jag kan inte se hur en skola ska kunna tvångsflytta på folk... Jag menar, det är ju många som är gifta och har barn, man kan ju inte bara riva upp sitt liv för att någon har fått en bra idé i styrelsen som man helt enkelt inte har disskuterat med studenterna. Det är den andra princip-delen, varför är det här en nyhet för våran fackförening och för medicinerrådet (typ vårat elevråd) dom ska väl också inklueras i besluttagande som påverkar oss så mycket!

Jaja, som sagt, jag tror yoga skulle vara väldigt passande just nu för folk har gått helt i luften över det här. Imorgon ska det hållas ett stort möte och alla medicinstuderande uppmanas att komma... Vi är över 150 per termin, och vi har 12 terminer, så vi det kul att se hur alla ska pressa sig in i ett auditorie för ca 300 personer... Det blir en spännande dag imorgon!

Inga kommentarer: