torsdag 23 november 2006

Bamsehospital

Pojke: "Han har svårigheter med att andas, ont i halsen och en bruten tunga. Är det fyra saker?"


Jag: "Nej, det är tre."


Pojke: "Hmm... det skulle vara fyra saker så jag måste ha glömt något... Jo visst ja, han hostar också!"


Jag: "Ja, det är klart..."

Patienten var en svart och vit hund, 38cm lång från svans- till öronspetts och vägde 5kg. Ja, så låt bli att klaga över ert eget BMI! Jag skrev inläggningsjournal och patienten skulle helt klart vidare till läkaren, bamseläkaren alltså!


Idag har varit en otroligt rolig och annorlunda dag. Jag cyklade upp till Gellerups bibliotek vid 9 tiden för att hjälpa till med att sätta upp mottagningen och vid 10 tiden hade vi den första rusningen av 3-6 åringar med sjuka dockor och nallar. Vi stötte på allt ifrån andningsproblem, blödningar i halsen, magont och rutinkontroll till brutna tungor och ont i tänderna! Jag har ingen aning hur många barn det egentligen var under de tre timmar vi hade mottagning, men tiden flög verkligen iväg! Det var otroligt roligt och till tider stressande att ha en liten småtting som inte vill säga något samtidigt som det står sju andra barn plus en och annan dagislärare och kollar på när man undersöker nallen och försöker locka ord ur världens tystaste barn!


Vi var sju medicinstuderande som undersökte nallar och dockor och lekte med barnen precis som när vi själva var små. Det är en fantastisk möjlighet för att få testa sina egenskaper som barnläkare eller vilken läkare som helst egentligen som har något som helst med barn att göra. Man måste kunna prata med dom på deras vilkår och förstå deras sätt att uttrycka sig, deras samtalsrytm för att få så mycket information från dom som möjligt, något som självklart är en förutsättning senare när man ska göra det på riktigt. Men det är självklart inte bara vi som vinner på det, det viktigaste är faktiskt att barnen går därifrån med en positiv upplevelse i bagaget. Något som förhoppningsvis ligger i bakhuvudet nästa gång dom ska till docktorn.

Jag är i alla fall väldigt nöjd med den här dagen, och jag ska helt klart vara med nästa gång också!!

Inga kommentarer: