lördag 25 november 2006

Julefrokost

Igår var min första danska julefrokost, eller som vi säger i Sverige, julmiddag. Jag hade så otroligt mycket trevligare än jag hade väntat mig. Från och med nu är jag ett stort fan av julefrokoster! Dom hade dukat upp jätte fint hos en tjej i klassen och alla hade bidragit med någon typ av mat. Jag bakade 12 (!!!) baguettes vilket tog två dagar men efterklok som man kan vara ser jag nu att det nog var lite överdrivet med 12 när vi var 24 personer... När jag kom var två av killarna fullt sysselsatta med att laga en typ av potatis som visst ska kanderas... Väldigt mystiskt, men det smakade faktiskt ok. Dessutom har jag ätit sill som inte var fruktansvärd.

Hela kvällen var en succe, det var bland annat en lek med att alla skulle skriva repliker på små lappar och dom användes senare till en liten sketch som dom hade skrivit. Otroligt kul och folk låg nästan över bordet och skrattade, men det är klart det var efter ganska mycket snapps och vin och öl, så det kan ju ha bidragit. Jösses jag har inte provat snapps förr!! Nu förstår jag varför folk blir så jäkla fulla till en julefrokost!

Efter att vi hade ätit skulle vi ner på krogen men jag hade ingen cykel med så jag fick sitta på Vibekes pakethållare halva vägen och den andra halvan fick jag låna en cykel av en snubbe som cyklade förbi med två cyklar. Det var faktiskt ganska kul, lite på skoj frågar vi om han också ska ner på stan och om han inte vill ha hjälp med att få ner cykeln så han inte behöver cykla med två, och det ville han så jag cyklade på den tills vi träffade han fru...

När jag skulle hem hade jag självklart missat sista bussen så jag gick en del av vägen efter att jag suttit och väntat på en taxi vid en busshållplats och nästan somnat. Som tur var stannade jag en taxi på vägen så han körde mig sista biten i alla fall. Och, konstigt nog, när jag kliver ur taxin vid 5 tiden på morgonen så träffar jag på den konstiga killen som också bor här och det ser ut som om han är på väg ut på promenad! Konstig och äcklig och usch! När jag så kommer in och ska ta av mig skorna ringer telefonen helt plötsligt och jag tänker att det säkert är Anne Sophie för att kolla om jag har kommit hem, men nejnej, det är Alice! Jag hinner inte ens reagera över att hon ringer så sent (eller tidigt), hade jag varit nykter skulle jag direkt ha tänkt en miljon hemska tankar! Men som jag var tar jag bara telefonen och säger hej, som att det är den mest naturliga sak i världen att hon ringer innan solen går upp. Jag frågar om något har hänt, men inte alls lika snabbt som jag hade gjort annars. Nej, hon tror att det har hänt mig något eftersom jag precis har ringt henne. Jag har en väldigt mystisk telefon för så full var jag inte att jag har ringt henne utan att komma ihåg det och utan att säga något!

I vilket fall som helst så har jag sovit länge idag och hela dagen har ägnats åt att läsa en spännande bok, kolla på tv och äta glass! Alltså ingenting som är något som helst studierelaterat. Jag vet att jag får lida för det resten av veckan, men man kan inte riktigt koncentrera sig på, ja vad det nu var jag skulle ha läst om, njurarna eller fettnedbrytningen, när man inte riktigt kan röra på huvudet än mindre tänka!

Så nu ska jag sova och lova mig själv att jag verkligen ska vara effektiv imorgon att nästa fredags julefrokost inte alls ska bli lika... blöt...(?)

Inga kommentarer: